Contract de mandat administrator societate comerciala – microintreprindere

Articol scris in data de: 14 Septembrie 2022

Situatie de fapt:

Societate comerciala, microntreprindere, fara salariati, neplatitoare de TVA.

Intrebare:

Deoarece incepand cu 01.01.2023, o societate comerciala pentru a avea statut de microintreprindere trebuie sa aiba minim un salariat, este posibil ca in loc de contract individual de munca, administratorul societatii sa incheie un contract de mandat cu societatea?

Daca da, ce contributii se platesc, unde se inregistreaza contractul de mandat si unde se declara contributiile?



Conform prevederilor O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, incepand cu data de 01.01.2023, pentru ca o societate sa ramana platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa indeplineasca sa indeplineasca printre altele, conditia sa aibe  cel putin un salariat (N.R. Firmele nou-infiintate au la dispozitie o perioada de 30 de zile de la data inregistrarii la Registrul Comertului).

Totodata, in sensul prevederilor articolului 51 aliniatul (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

1. Au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

2. Au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Astfel ca, coroborand cele mentionate mai sus, in cazul in care exista incheiat un contract de mandat societatea poate mentine statutul de microintreprindere, cu conditia ca remuneratia acestuia sa fie cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata (N.R. acela care va fi in vigoare incepanad cu data de 0101.2023).

In incheiere, cateva precizari privind contractul de mandat:

• Contractul de mandat este reglementat de CODUL CIVIL, si poate fi incheiat in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata, sau verbala. Acceptarea mandatului poate rezulta si din executarea sa de catre mandatar.

• Contractul de mandat este incheiat de societatile comerciale cu administratorii sau cu directorii cu atributii delegate. De mentionat este faptul ca, Legea 31/1990 privind societatile comerciale prevede expres in cazul societatilor pe actiuni, ca pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract individual de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului.

• Contributii si taxe ce se retin in cazul unui contract de mandat: CAS 25%, CASS 10%, impozit 10%, CAM 2,25%.

• Contractul de mandat nu se inregistreaza in REVISAL.

• Directorii/admnistratorii cu contract de mandat primesc remuneratii asimilate salariilor, si deci, ei se declara in declaratia D112, iar la TIP ASIGURAT, se alege pozitia 12:

Reglementare:

• G. nr. 16/2022
• Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal

Distribuie pagina
Mariana Bunta

Articol scris de catre Mariana Bunta, in data de 14/09/2022.

Pot spune despre mine că domeniul resurselor umane și activitățile adiacente acestuia reprezintă un real interes și pasiune, acest lucru dovedindu-se și din experiența de peste 17 ani pe care o am în acest domeniu, mai ales în firme de producție sau în firme de contabilitate.

Vezi toate articolele scrise de Mariana Bunta

Contract de mandat administrator societate comerciala – microintreprindere

Articol scris in data de: 2022-09-14 15:26:32

Autor: Mariana Bunta

Situatie de fapt:

Societate comerciala, microntreprindere, fara salariati, neplatitoare de TVA.

Intrebare:

Deoarece incepand cu 01.01.2023, o societate comerciala pentru a avea statut de microintreprindere trebuie sa aiba minim un salariat, este posibil ca in loc de contract individual de munca, administratorul societatii sa incheie un contract de mandat cu societatea?

Daca da, ce contributii se platesc, unde se inregistreaza contractul de mandat si unde se declara contributiile?









Conform prevederilor O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, incepand cu data de 01.01.2023, pentru ca o societate sa ramana platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa indeplineasca sa indeplineasca printre altele, conditia sa aibe  cel putin un salariat (N.R. Firmele nou-infiintate au la dispozitie o perioada de 30 de zile de la data inregistrarii la Registrul Comertului).

Totodata, in sensul prevederilor articolului 51 aliniatul (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

1. Au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

2. Au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Astfel ca, coroborand cele mentionate mai sus, in cazul in care exista incheiat un contract de mandat societatea poate mentine statutul de microintreprindere, cu conditia ca remuneratia acestuia sa fie cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata (N.R. acela care va fi in vigoare incepanad cu data de 0101.2023).

In incheiere, cateva precizari privind contractul de mandat:

• Contractul de mandat este reglementat de CODUL CIVIL, si poate fi incheiat in forma scrisa, autentica ori sub semnatura privata, sau verbala. Acceptarea mandatului poate rezulta si din executarea sa de catre mandatar.

• Contractul de mandat este incheiat de societatile comerciale cu administratorii sau cu directorii cu atributii delegate. De mentionat este faptul ca, Legea 31/1990 privind societatile comerciale prevede expres in cazul societatilor pe actiuni, ca pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract individual de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului.

• Contributii si taxe ce se retin in cazul unui contract de mandat: CAS 25%, CASS 10%, impozit 10%, CAM 2,25%.

• Contractul de mandat nu se inregistreaza in REVISAL.

• Directorii/admnistratorii cu contract de mandat primesc remuneratii asimilate salariilor, si deci, ei se declara in declaratia D112, iar la TIP ASIGURAT, se alege pozitia 12:



Reglementare:

• G. nr. 16/2022
• Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal
  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după