Impozitarea activitatii unui bar de noapte de la 1 ianuarie 2023

Articol scris in data de: 25 Noiembrie 2022

Situatie de fapt:

Prevederi fiscale:

Potrivit Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, art. 18, reprezentand regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.

Avem un SRL cu activitate de restaurant cu bar, cu program prelungit de noapte, care se incadreaza la CAEN 5630 si 5610.

La 01.01.2023 se incadreaza la microintreprinderi, iar in anul 2023 depaseste plafonul de 500.000 euro.

Intrebare:

Tinand cont de modificarile ce urmeaza a se aplica in 2023, cum se aplica art 18 din Codul fiscal?

Restaurantele cu program prelungit intra sub sfera art 18 ?



Codul fiscal reglementeaza modalitatea de impozitarea a activitatii contribuabililor de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor prin prevederile de la Art. 18.

Art. 18, Cod fiscal

,,Contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.,,

Norme metodologice pct. 4.

,,Intră sub incidența prevederilor art. 18 din Codul fiscal contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, încadrați potrivit dispozițiilor legale în vigoare; aceștia trebuie să organizeze și să conducă evidența contabilă pentru stabilirea veniturilor și cheltuielilor corespunzătoare activităților vizate. La determinarea profitului aferent acestor activități se iau în calcul și cheltuielile de conducere și administrare, precum și alte cheltuieli comune ale contribuabilului, proporțional cu veniturile obținute din activitățile vizate în veniturile totale realizate de contribuabil. În cazul în care impozitul pe profit datorat este mai mic decât 5% din veniturile înregistrate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, aferente activităților vizate, contribuabilul este obligat la plata unui impozit de 5% din aceste venituri. Acest impozit se adaugă la valoarea impozitului pe profit aferent celorlalte activități, impozit calculat potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal.,,

Activitatea de noapte a barurilor este si ea reglementata special, munca de noapte fiind definita in Codul muncii la Art. 125 astfel:,,(1)Munca prestată între orele 22,00-6,00 este considerată muncă de noapte.,,, iar pentru aceasta societatea trebuie să organizeze și să conducă evidența contabilă pentru stabilirea veniturilor și cheltuielilor corespunzătoare activității vizate (de noapte), impozitarea veniturilor din activitatea de noapte a unui bar realizandu-se conform prevederilor Art. 18 din Codul fiscal, prevederi care nu vor suferi modificari incepand cu 1 ianuarie 2023.

Intr-adevar, noile modificari care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2023 (mai exact cele cu privire la desfintarea impozitului specific) vizeaza domeniul Horeca, si anume contribuabilii care desfasoara activitati specifice, potrivit unor coduri CAEN enumerate in OG 16/2022, printre care si 5630 – Baruri si alte activități de servire a băuturilor si 5610 – Restarante (coduri Caen in baza carora intelegem ca isi desfasoara activitatea si societatea), dar aceste modificari vor viza doar activitatea de zi, activitate pentru care incepand cu 1 ianuarie 2023 se va putea opta pentru impozitarea acestor activitati similar impozitarii veniturilor unei microintreprinderi (cota de impozit fiind de 1% la venitul obtinut din activitatea Horeca – bar/restaurant de zi), dar fara a li se aplica regulile de ieşire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, printre care si nivelul plafonului de 500.000 euro – venituri realizate din activitatea Horeca. Pentru restul activitatilor desfasurate (altele decat Horeca, societatea va plati impozit pe profit, ca si pana acum sau impozitul reglementat special pentru activitatea de noapte a barurilor, conform conditiilor impuse de prevederile Art. 18 din Codul fiscal).

OG 16/2022

,,La articolul 47, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2023, prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – «Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare», 5520 – «Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată», 5530 – «Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere», 5590 – «Alte servicii de cazare», 5610 – «Restaurante», 5621 – «Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente», 5629 – «Alte servicii de alimentaţie n.c.a.», 5630 – «Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu, fără să aplice prevederile art. 52.”,,

15.Articolul 52 se modifică şi va avea următorul cuprins:

“Art. 52: Reguli de ieşire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului

(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit oricare dintre aceste limite, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.

(2) În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. g), aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiţie.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru o microîntreprindere cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, condiţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. g) se consideră îndeplinită dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.

(4) Microîntreprinderile care în cursul unui trimestru încep să desfăşoare activităţi dintre cele prevăzute de art. 47 alin. (3) lit. f)-i) datorează impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv.

(5) Limitele fiscale prevăzute la alin. (1) se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar precedent.

(6) Calculul şi plata impozitului pe profit de către microîntreprinderile care se încadrează în prevederile alin. (1), (2), (4) şi (7) se efectuează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul respectiv.

(7) În situaţia în care, în cursul anului fiscal, oricare dintre asociaţii/acţionarii unei microîntreprinderi deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microîntreprinderi, asociaţii/acţionarii trebuie să stabilească microîntreprinderea/microîntreprinderile care ies de sub incidenţa prezentului titlu şi care urmează să aplice prevederile titlului II începând cu trimestrul în care se înregistrează situaţia respectivă, astfel încât condiţia referitoare la numărul maxim de trei microîntreprinderi la care oricare dintre asociaţi/acţionari deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot să fie îndeplinită. Ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor se comunică organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi este definitivă pentru anul fiscal curent.”

 

Reglementare:

  • OG 16/2022
  • Art. 18, Cod fiscal
Distribuie pagina
Monica Predescu

Articol scris de catre Monica Predescu, in data de 25/11/2022.

Prin înfiinţarea unei societăţi de contabilitate am avut ocazia sa încep practicarea activităţii de contabilitate în urmă cu 25 de ani luând astfel parte la începutul şi la dezvoltarea acestui domeniu în România. Cei peste 500 de clienţi pe care i-am avut în această perioadă, au desfăşurat activităţi în foarte multe domenii, unele colaborări cu aceştia durând de peste 15 ani.

Vezi toate articolele scrise de Monica Predescu

Impozitarea activitatii unui bar de noapte de la 1 ianuarie 2023

Articol scris in data de: 2022-11-25 18:23:17

Autor: Monica Predescu

Situatie de fapt:

Prevederi fiscale:

Potrivit Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, art. 18, reprezentand regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.

Avem un SRL cu activitate de restaurant cu bar, cu program prelungit de noapte, care se incadreaza la CAEN 5630 si 5610.

La 01.01.2023 se incadreaza la microintreprinderi, iar in anul 2023 depaseste plafonul de 500.000 euro.

Intrebare:

Tinand cont de modificarile ce urmeaza a se aplica in 2023, cum se aplica art 18 din Codul fiscal?

Restaurantele cu program prelungit intra sub sfera art 18 ?









Codul fiscal reglementeaza modalitatea de impozitarea a activitatii contribuabililor de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor prin prevederile de la Art. 18.

Art. 18, Cod fiscal

,,Contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, și în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activitățile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective, sunt obligați la plata impozitului în cotă de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.,,

Norme metodologice pct. 4.

,,Intră sub incidența prevederilor art. 18 din Codul fiscal contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, încadrați potrivit dispozițiilor legale în vigoare; aceștia trebuie să organizeze și să conducă evidența contabilă pentru stabilirea veniturilor și cheltuielilor corespunzătoare activităților vizate. La determinarea profitului aferent acestor activități se iau în calcul și cheltuielile de conducere și administrare, precum și alte cheltuieli comune ale contribuabilului, proporțional cu veniturile obținute din activitățile vizate în veniturile totale realizate de contribuabil. În cazul în care impozitul pe profit datorat este mai mic decât 5% din veniturile înregistrate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, aferente activităților vizate, contribuabilul este obligat la plata unui impozit de 5% din aceste venituri. Acest impozit se adaugă la valoarea impozitului pe profit aferent celorlalte activități, impozit calculat potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal.,,

Activitatea de noapte a barurilor este si ea reglementata special, munca de noapte fiind definita in Codul muncii la Art. 125 astfel:,,(1)Munca prestată între orele 22,00-6,00 este considerată muncă de noapte.,,, iar pentru aceasta societatea trebuie să organizeze și să conducă evidența contabilă pentru stabilirea veniturilor și cheltuielilor corespunzătoare activității vizate (de noapte), impozitarea veniturilor din activitatea de noapte a unui bar realizandu-se conform prevederilor Art. 18 din Codul fiscal, prevederi care nu vor suferi modificari incepand cu 1 ianuarie 2023.

Intr-adevar, noile modificari care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2023 (mai exact cele cu privire la desfintarea impozitului specific) vizeaza domeniul Horeca, si anume contribuabilii care desfasoara activitati specifice, potrivit unor coduri CAEN enumerate in OG 16/2022, printre care si 5630 - Baruri si alte activități de servire a băuturilor si 5610 – Restarante (coduri Caen in baza carora intelegem ca isi desfasoara activitatea si societatea), dar aceste modificari vor viza doar activitatea de zi, activitate pentru care incepand cu 1 ianuarie 2023 se va putea opta pentru impozitarea acestor activitati similar impozitarii veniturilor unei microintreprinderi (cota de impozit fiind de 1% la venitul obtinut din activitatea Horeca – bar/restaurant de zi), dar fara a li se aplica regulile de ieşire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, printre care si nivelul plafonului de 500.000 euro - venituri realizate din activitatea Horeca. Pentru restul activitatilor desfasurate (altele decat Horeca, societatea va plati impozit pe profit, ca si pana acum sau impozitul reglementat special pentru activitatea de noapte a barurilor, conform conditiilor impuse de prevederile Art. 18 din Codul fiscal).

OG 16/2022

,,La articolul 47, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

"(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2023, prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 - «Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare», 5520 - «Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată», 5530 - «Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere», 5590 - «Alte servicii de cazare», 5610 - «Restaurante», 5621 - «Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente», 5629 - «Alte servicii de alimentaţie n.c.a.», 5630 - «Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului reglementat de prezentul titlu, fără să aplice prevederile art. 52.",,

15.Articolul 52 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"Art. 52: Reguli de ieşire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului

(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit oricare dintre aceste limite, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.

(2) În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. g), aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiţie.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru o microîntreprindere cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, condiţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit. g) se consideră îndeplinită dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.

(4) Microîntreprinderile care în cursul unui trimestru încep să desfăşoare activităţi dintre cele prevăzute de art. 47 alin. (3) lit. f)-i) datorează impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv.

(5) Limitele fiscale prevăzute la alin. (1) se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar precedent.

(6) Calculul şi plata impozitului pe profit de către microîntreprinderile care se încadrează în prevederile alin. (1), (2), (4) şi (7) se efectuează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul respectiv.

(7) În situaţia în care, în cursul anului fiscal, oricare dintre asociaţii/acţionarii unei microîntreprinderi deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microîntreprinderi, asociaţii/acţionarii trebuie să stabilească microîntreprinderea/microîntreprinderile care ies de sub incidenţa prezentului titlu şi care urmează să aplice prevederile titlului II începând cu trimestrul în care se înregistrează situaţia respectivă, astfel încât condiţia referitoare la numărul maxim de trei microîntreprinderi la care oricare dintre asociaţi/acţionari deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot să fie îndeplinită. Ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor se comunică organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi este definitivă pentru anul fiscal curent."

 

Reglementare:

  • OG 16/2022

  • Art. 18, Cod fiscal

  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după