Vanzari bunuri catre institutii publice_obligatia inregistrarii in Ro-E-factura

Articol scris in data de: 04 Noiembrie 2022

Situatie de fapt:

Avem ca domeniu de activitate comert cu piese auto si accesorii. Vindem si catre institutii de stat.

Intrebare:

Suntem obligati sa fim inregistrati in sistemul RO E Factura?

Este obligatoriu sa incarcam toate facturile emise institutiilor de stat in sistemul E-factura? Altfel nu sunt recunoscute si nici platite?

Inregistrarea se face doar in SPV?



Actul normativ de baza prin care s-a introdus E-factura este OUG 120/2021.

Ulterior au aparut Ordinul MFP nr. 1365/2021 – Ordin al ministrului finanțelor pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura
si Ordinul presedintelui ANAF nr. 1713/2021 –  aprobarea  Procedurii privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (084) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/ renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura.

Exista obligatia inregistrarii in sstem cu formularul 084?

Nu este necesară înregistrarea, prin formularul 084;

•           în cazul relației B2G (achiziții publice), e-Factura se folosește direct din contul SPV, fără a fi necesară vreo formalitate prealabilă;

•           în cazul relației B2B (produse riscante), e-Factura se folosește direct din contul SPV, fără a fi necesară vreo formalitate prealabilă.

Dacă în relația B2B facturile electronice sunt comunicate prin intermediul SPV, în relația B2G acestea sunt accesibile instituțiilor și autorităților publice prin intermediul aplicației Forexebug.

Înscrierea în registrul e-Factura, pentru folosirea opțională a sistemului în relația generală B2B, se face prin transmiterea online a formularului 084 (se bifează secțiunea III) prin intermediul SPV. Înscrierea în registru este activă începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului 084, moment de la care contribuabilul este considerat atât emitent, cât și destinatar de facturi electronice. Retragerea din registru se face prin depunerea aceluiași formular.

Cum se transmite e-Factura?

1. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul privat virtual (SPV) în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin împuternicit

2. Emitentul facturii electronice pregătește fișierul corespunzător facturii electronice în format XML, conform documentației tehnice publicate în secțiunea dedicată RO e-Factura disponibilă pe portalul Ministerului Finanțelor, respectiv Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

3. În urma transmiterii facturii electronice, sistemul RO e-Factura atribuie automat un număr de identificare, utilizat ca referință în cadrul proceselor și operațiunilor specifice sistemului.

Facturile emise catre institutii, autoritati publice B2G:

– Dupa precizarile venite de la MFP nu toate facturile se transmit ci doar care indeplinesc anumite conditii:

Tranzactiile sa fie in baza actelor normative reglementate la art. 2 alin. (1) lit. m) din OUG nr. 120/2021 sunt:

·    Legea nr. 98/2016 – legea achizițiilor publice,
·    Legea nr. 99/2016 – legea achizitiilor sectoriale
·    Legea nr. 100/2016 – legea privind concesiunile de lucrări și   concesiunile de servicii,
·    OUG nr. 114/2011 – privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniul apararii si securitatii.

Așadar fiecare contract trebuie analizat separat, iar dacă acesta se încadrarează la una dintre exceptările prevăzute atunci furnizorul/prestatorul nu este obligat să emita factura electronică nefiind parte a unei relații B2G în sensul definit de OUG nr. 120/2021.

Daca bunurile respective fac parte dintr-un contract incheiat cu institutia publica in baza uneia din actele normative de mai sus , firma va trebui obligatoriu sa transmita factura electronica E-factura pe portalul ANAF in Spatiul Privat Virtual ( SPV) .

Mentionez ca aceasta nu reprezinta comunicarea oficiala catre client a facturii ci reprezinta o raportare catre ANAF.

Comunicarea oficiala a facturii se face in baza articolului 319 din Codul Fiscal (in format hartie, in PDF etc).

Exemplarul original al facturii conform Directivei TVA 112/2006 si al Codului nostru fiscal in baza caruia se face deducerea este cel de la art 319 , adica cel clasic de pana acum.

Pana ce nu se obtine derogarea de la Directiva 112 nu se schimba nimic in documentul necesar pentru dreptul de deducere.

Romania a cerut aceasta derogare dar pana in prezent nu s-a primit niciun raspuns de la Comisia Europeana.

In prezent conform Directivei TVA si art 319 alin 24 din CF , utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar.

 “ Art 319 (24) Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar.”

Adica eu pot sa o ignor foarte bine si sa accept DOAR factura comunicata in modul de pana acum pe hartie sau in PDF ( cum se face in prezent).

Referitor la ce consecinte sunt daca nu se transmite in SPV e-Factura , deocamdata nu sunt prevazute sanctiuni contraventionale pentru netransmiterea acesteia , insa instututia publica poate conditiona plata facturii de transmiterea in SPV , argumentand ca la un eventual control de la Curtea de Conturi sa ii fie imputata plata efectuata pentru ca nu s-a detinut factura electronica cu sigiliu electronic de la MFP transmisa in SPV .

De aceea recomand transmiterea tuturor facturilor emise catre institutiile publice in SPV dar obligatoriu si comunicarea in forma de pana acum ( pe hartie sau PDF etc).

 

Reglementare:

  • OUG 120/2021;
  • Ordinul MFP 1365/2021;
  • Ordinul ANAF 1712/2021;
  • Art 319 alin 24
Distribuie pagina
Cornel Grama

Articol scris de catre Cornel Grama, in data de 04/11/2022.

Expert contabil si consultant fiscal din Cluj Napoca si unul dintre fondatorii si administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un numar de peste 24.000 de membri.

Vezi toate articolele scrise de Cornel Grama

Vanzari bunuri catre institutii publice_obligatia inregistrarii in Ro-E-factura

Articol scris in data de: 2022-11-04 13:56:52

Autor: Cornel Grama

Situatie de fapt:

Avem ca domeniu de activitate comert cu piese auto si accesorii. Vindem si catre institutii de stat.

Intrebare:

Suntem obligati sa fim inregistrati in sistemul RO E Factura?

Este obligatoriu sa incarcam toate facturile emise institutiilor de stat in sistemul E-factura? Altfel nu sunt recunoscute si nici platite?

Inregistrarea se face doar in SPV?









Actul normativ de baza prin care s-a introdus E-factura este OUG 120/2021.

Ulterior au aparut Ordinul MFP nr. 1365/2021 - Ordin al ministrului finanțelor pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura
si Ordinul presedintelui ANAF nr. 1713/2021 -  aprobarea  Procedurii privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (084) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/ renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura.

Exista obligatia inregistrarii in sstem cu formularul 084?

Nu este necesară înregistrarea, prin formularul 084;

•           în cazul relației B2G (achiziții publice), e-Factura se folosește direct din contul SPV, fără a fi necesară vreo formalitate prealabilă;

•           în cazul relației B2B (produse riscante), e-Factura se folosește direct din contul SPV, fără a fi necesară vreo formalitate prealabilă.

Dacă în relația B2B facturile electronice sunt comunicate prin intermediul SPV, în relația B2G acestea sunt accesibile instituțiilor și autorităților publice prin intermediul aplicației Forexebug.

Înscrierea în registrul e-Factura, pentru folosirea opțională a sistemului în relația generală B2B, se face prin transmiterea online a formularului 084 (se bifează secțiunea III) prin intermediul SPV. Înscrierea în registru este activă începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului 084, moment de la care contribuabilul este considerat atât emitent, cât și destinatar de facturi electronice. Retragerea din registru se face prin depunerea aceluiași formular.

Cum se transmite e-Factura?

1. Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul privat virtual (SPV) în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin împuternicit

2. Emitentul facturii electronice pregătește fișierul corespunzător facturii electronice în format XML, conform documentației tehnice publicate în secțiunea dedicată RO e-Factura disponibilă pe portalul Ministerului Finanțelor, respectiv Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

3. În urma transmiterii facturii electronice, sistemul RO e-Factura atribuie automat un număr de identificare, utilizat ca referință în cadrul proceselor și operațiunilor specifice sistemului.

Facturile emise catre institutii, autoritati publice B2G:

- Dupa precizarile venite de la MFP nu toate facturile se transmit ci doar care indeplinesc anumite conditii:

Tranzactiile sa fie in baza actelor normative reglementate la art. 2 alin. (1) lit. m) din OUG nr. 120/2021 sunt:

·    Legea nr. 98/2016 - legea achizițiilor publice,
·    Legea nr. 99/2016 - legea achizitiilor sectoriale
·    Legea nr. 100/2016 - legea privind concesiunile de lucrări și   concesiunile de servicii,
·    OUG nr. 114/2011 - privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniul apararii si securitatii.

Așadar fiecare contract trebuie analizat separat, iar dacă acesta se încadrarează la una dintre exceptările prevăzute atunci furnizorul/prestatorul nu este obligat să emita factura electronică nefiind parte a unei relații B2G în sensul definit de OUG nr. 120/2021.

Daca bunurile respective fac parte dintr-un contract incheiat cu institutia publica in baza uneia din actele normative de mai sus , firma va trebui obligatoriu sa transmita factura electronica E-factura pe portalul ANAF in Spatiul Privat Virtual ( SPV) .

Mentionez ca aceasta nu reprezinta comunicarea oficiala catre client a facturii ci reprezinta o raportare catre ANAF.

Comunicarea oficiala a facturii se face in baza articolului 319 din Codul Fiscal (in format hartie, in PDF etc).

Exemplarul original al facturii conform Directivei TVA 112/2006 si al Codului nostru fiscal in baza caruia se face deducerea este cel de la art 319 , adica cel clasic de pana acum.

Pana ce nu se obtine derogarea de la Directiva 112 nu se schimba nimic in documentul necesar pentru dreptul de deducere.

Romania a cerut aceasta derogare dar pana in prezent nu s-a primit niciun raspuns de la Comisia Europeana.

In prezent conform Directivei TVA si art 319 alin 24 din CF , utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar.

 “ Art 319 (24) Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar.”

Adica eu pot sa o ignor foarte bine si sa accept DOAR factura comunicata in modul de pana acum pe hartie sau in PDF ( cum se face in prezent).

Referitor la ce consecinte sunt daca nu se transmite in SPV e-Factura , deocamdata nu sunt prevazute sanctiuni contraventionale pentru netransmiterea acesteia , insa instututia publica poate conditiona plata facturii de transmiterea in SPV , argumentand ca la un eventual control de la Curtea de Conturi sa ii fie imputata plata efectuata pentru ca nu s-a detinut factura electronica cu sigiliu electronic de la MFP transmisa in SPV .

De aceea recomand transmiterea tuturor facturilor emise catre institutiile publice in SPV dar obligatoriu si comunicarea in forma de pana acum ( pe hartie sau PDF etc).

 

Reglementare:

  • OUG 120/2021;

  • Ordinul MFP 1365/2021;

  • Ordinul ANAF 1712/2021;

  • Art 319 alin 24

  • Categorii spețe

  • Afișare alerte fiscale

  • Afisare postari blog

  • Sortează după